donderdag 12 februari 2015

Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring

Blogland 'boomt' en in het zog daarvan verschijnt de commercie, op zoek naar manieren om daar een graantje van mee te pikken.
Op zich te begrijpen en niet altijd per definitie problematisch, maar als ergens geld mee gemoeid is, ontstaan er vaak excessen.
En dat zie ik een beetje ontdaan ook gebeuren in blogland.

Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
plafond in café waar mijn broer werkt - schoon hé ! 

In het begin had ik dat nog niet door : ik schreef net zoals andere bloggers wel eens een recensie over iets dat ik kocht of zag of gebruikte en had helemaal niet door dat sommige anderen daar eigenlijk op de 1 of andere manier voor betaald werden.
Tot ik ondertussen al een paar jaar geleden een mailtje kreeg dat mijn ogen opende: een mij totaal onbekende mevrouw-uitgeefster vroeg me of ik mee 1 van de in blogland ontstane boeken wilde promoten op mijn blog en mee wilde nadenken over manieren om nog meer reclame te maken voor dat boek. Het boek in kwestie was nog niet verschenen op de moment dat me die vraag werd gesteld. 
Ik was gechoqueerd en beschouwde haar mailtje als erg opdringerig want ik kende deze vrouw niet en ik vond haar vraag erg dubieus - waarom zou ik een boek promoten op vraag en dan nog 1 dat ik zelfs nog niet had gezien? 
Ik liet haar dat weten, vroeg haar mijn naam uit haar mailinglist te schrappen en ik kreeg een verbaasd mailtje terug met de mededeling dat er zelfs bloggers waren die speciaal voor zo'n recensie een gratis exemplaar van dat boek zouden krijgen en ze niet begreep wat mijn probleem was....
Dat dat laatste het alleen nog erger maakte voor mij, heb ik haar niet meer laten weten...

Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
lekker !
Ondertussen is reclame in blogland in allerlei vormen een normaal verschijnsel geworden en kijk ik er al niet meer van op. 
Ineens verschijnen er dan tegelijkertijd op verschillende blogs artikels over een speelgoedmerk, of worden er in plaats van creatieve zelfmakersartikelen zoals ervoor allerlei gekregen artikelen weggegeven.

Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
selfie met lantaarnpaal
Ik kies er zelf voor om reviews die gesponsord werden niet te lezen of met een heel groot korreltje zout te nemen.
Want ik hou écht niet van reclame = zijnde het bewust en niet altijd even waarheidsgetrouw ophemelen van een produkt met als doel er meer van te verkopen. Ik geloof reclame gewoon niet. 


Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
kunstwerk
Maar mijn beslissing om daar zo mee om te gaan werkt niet altijd....


Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
Wachtend op de hobbit
Niet zo lang geleden kreeg ik de vraag van een kralenwebshop of ik met hen wilde samenwerken: ik mocht bij hen gratis produkten uitkiezen en ik zou daar dan een tut mee maken en daarin reclame voor hen maken.
Op zich mogen zij dat vragen natuurlijk, maar ik heb hun vraag resoluut afgewezen: ik wil écht geen reclame op mijn blog.
Ter illustratie van hun vraag mailden ze me ook een paar links naar blogposts van andere bloggers die met hen in zee waren gegaan.
Bij 2 van de drie bloggers werd er op geen enkele manier verteld dat ze die produkten hadden gekregen en het om een op vraag geschreven en gesponsorde bijdrage ging ... En de betrokken webwinkel werd vlotjes en zonder schaamte de hemel in geprezen: daar hadden de bloggers de gebruikte produkten tot hun grote tevredenheid ' besteld '... 
De derde had er wel netjes bij verteld dat ze gesponsord werd door de winkel in kwestie .
Later zag ik in blogland nog een blogpost zonder vermelding van de samenwerking verschijnen met produkten van die shop.

Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
Der heeft iemand veel plezier gehad ...

Ik vind dat bedrog. 
Dat is liegen.

Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
kaarskensavond

Ik begrijp dat sommige mensen graag iets verdienen - in geld of natura - met hun blog.
Ik doe dat zelf bewust niet omdat dat ingaat tegen heel mijn zijn.
Maar iedereen is anders - gelukkig maar ;) - en als andere bloggers daar anders mee willen omgaan is dat hun goed recht.    
Maar ik ben naast blogger ook een 'bloglezer '.
En ik zie veel bloggers dat heel erg netjes doen: met vermelding dat het om een gesponsord artikel gaat. Zo kan ik als lezer zelf beslissen welke waarde ik aan de inhoud van dat artikel hecht.
Sommigen doen dat wat dubieuzer : er staat wel ergens een vermelding  maar dat zie je alleen als je er echt bewust naar op zoek gaat.
En sommigen vermelden het gewoon niet....

Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
mama roept garcon

Ik volg sinds kort de blog van Charlotte.
Charlotte is een Nederlandse juriste die op haar blog heel veel informatie geeft over wetgeving en regels mbt bloggen en ondernemen.
En via haar blog heb ik geleerd dat - in Nederland toch, geen idee of dat in België ook bestaat - er voor reclame op blogs regels bestaan. Je leest ze hier en hier .
Het komt er kort samengevat op neer dat je als je er op de 1 of andere manier voor vergoed wordt, moét aangeven dat je artikel gesponsord is.
En dat is maar normaal ook...
Ik zou elke blogger willen aanraden om deze artikels eens te gaan lezen ( en haar blog te volgen : het is een héél interessante blog ! ). 

Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
Gouden herfst over mijn deur

Ik wil met deze blogpost niet bepaalde bloggers of producenten/verkopers viseren : helaas is de niet zo ethische manier van omgaan met reclame op blogs een wijdverspreide praktijk en ik vermoed dat vele mensen nog niet stilgestaan hebben bij het onethische van deze manier van omgaan met reclame.
Ik heb hier 2 voorbeelden aangehaald die ik zelf meemaakte. Maar ik wil voor alle duidelijkheid - voor in't geval je denkt de betrokkenen te herkennen - erbij zeggen dat de auteur van het betrokken boek niks te maken heeft met hoe de uitgever er wilde mee omgaan (ik weet zelfs echt niet meer over welk boek het ging) en de kralenwebshop in het 2de geval me op geen enkele manier vroeg om niet te vermelden dat het om een gesponsorde blogpost zou gaan. 
Maar ik wil wel een oproep doen om je als blogger correct te gedragen. Het bewust verzwijgen van gesponsord te zijn verziekt de geloofwaardigheid van bloggen en daar zijn ook diegenen die er wel correct mee omspringen mee de dupe van . 

Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
vergane glorie 

Ik wil tenslotte nog eens herhalen hoe ik met reclame op mijn blog omspring: dat is eigenlijk heel simpel: reclame komt er niet op en dat zal in de toekomst niet veranderen.
Als ik recensies schrijf over wat dan ook, is dat:
- omdat ik zélf besliste om daar iets over te schrijven
- zonder medeweten van de eventuele verkoper
- en eventuele producten of diensten betaal ik altijd netjes zoals alle andere klanten.
Als je me enthousiast weet zijn over iets , ben ik dat ook gewoon echt.
Mijn reviews beginnen met een aankoop van een product of een dienst en als ik daar dan bepaalde emoties bij ervaar die ik wil delen - meestal enthousiasme -  schrijf ik er een blogpostje over.
Nooit op vraag, en nooit in ruil voor wat dan ook....


Blogetiquette : reclame, advertenties en sponsoring
buurtpoes

Hoe doen jullie dat eigenlijk ? 
En wat vinden jullie daar eigenlijk van, van reclame op blogs ? 

25 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens. Of plaats helemaal geen reclame of zeg netjes dat je er geld mee verdient. Ik heb wel een aantal reviews geplaatst op mijn blog, maar er niks mee verdient. Ik deed het uit mezelf omdat ik achter het product stond en ze tof vond! Stel dat ik benaderd zou worden dan zou ik heel selectief wel iets willen promoten, maar alleen als ik er echt helemaal blij van wordt. En dan zou ik het netjes neerzetten dat ik er een commissie aan overhoudt (als dat het geval is). Ik zie op sommige blogs ook wel reclame verschijnen die totaal niks te maken hebben met de gedachte van de blog, dat vind ik erg (muggenspray op een haak/mama blog).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey, Mie. Ik heb je blog met aandacht gelezen, zoals altijd als je iets post trouwens, je foto's bewonderd, en ik ben meteen ook gaan kijken op de site van Charlotte. Want ik neem mijn blog serieus, en ik wil dus niets doen wat niet hoort. Ik moet toegeven dat het voor een beginnende blogger niet eenvoudig is om te weten wat hoort en wat niet. Ik ben nu goed drie maanden bezig, en ik heb zeker fouten gemaakt in het begin. Zo heb ik schaamteloos leuke foto' s van het internet geplukt in mijn eerste blogs, zonder er bij te vermelden waar ze vandaan kwamen, want dat wist ik zelf niet, en ik had geen idee dat dat niet mocht. Ondertussen doe ik dat zelf niet meer natuurlijk. Ik probeer zoveel mogelijk eigen foto's te gebruiken, of uit te zoeken van wie ze afkomstig zijn. Ik ben op zich niet tegen reclame op een blog. Op voorwaarde dat hij past in de blog en dat je er vanzelfsprekend bij vermeld als je gesponsord bent door een bepaald merk waar je reclame voor maakt. Groetjes Myriam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof inderdaad ook dat vele bloggers in den beginne zich niet bewust zijn van wat er kan en wat niet en niet bewust verkeerd omgaan met die dingen.

      Verwijderen
  3. Ook ik ben het met je eens. Geen reclame op mijn blog. En iemand die dat toestaat en er voordeel mee heeft moet het vermelden.Maar er zullen altijd mensen zijn die de regels niet zo nauw nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik ben tot nu toe tegen reclame op mijn blog en wil dat liefst ook zo houden. Je hebt echt wel gelijk en soms erger ik me er verschrikkelijk aan. Ja, er wordt geld mee verdiend, maar dat het ook zo ver ging dat ze spullen gratis krijgen en die dan ook nog gebruiken en promoten zonder er melding van te maken, dat vind ik niet kunnen, zo worden we bedrogen. Ik maak liever reclame voor een produkt dat ik zelf kocht en echt wel goed vind, niet omdat ik het kreeg.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Groot gelijk ! Als ik iets over een produkt of boek vertel is dat ook altijd iets dat ik zelf heb gekocht en waar niemand mij gevraagd heeft om er iets over te vertellen. Ik vertel er dan over omdat ik er blij / tevreden mee ben. Er zijn zo van die momenten dat bv op Bloglovin op een bepaalde dag op x-aantal blogs een artikel verschijnt over 1 bepaald produkt, ik krijg het daar van. Dan weet je zo dat die daar allemaal voor betaald worden om dat produkt op te hemelen, dus in hoeverre is het dan écht goed ? Plus dat ik echt geen zin heb om zoveel keer op 1 dag hetzelfde te moeten lezen. Ik heb de vraag nog nooit gekregen om over iets reclame te maken (ben daar veel te klein voor) maar ik weet ook echt niet of ik het zou doen. Dan zou het mij toch persoonlijk al zeer erg moeten bevallen. En ik zou, net als jij, zeker geen reclame maken voor iets dat ik niet ken !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik droom er soms wel van dat ik een camion chocolade aan mijn deur krijg na een ophemeling van mijn kant ;) Maarre: alles dat ik vertel of ophemel heb ik zelf betaald....Moest ik plots iets heel cools krijgen aangeboden zou ik er misschien over schrijven maar dan wel echt mijn mening. Ik recenseer ook boeken, die krijg ik gratis. Maar als ik ze slecht vind komen ze niet op mijn blog...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ooit benaderd voor een review; een gratis product in ruil voor mijn mening. Ik ben akkoord gegaan met als voorwaarde dat, als ik het niks vond, dat ook mocht bloggen. Dat was geen probleem, zij hadden vertrouwen in hun product. Uiteindelijk werd het een review waarbij ik plussen en minnen heb gegeven, inclusief een duidelijke reden waarom. Voor mij was het niet het juiste product en dat heb ik aan kunnen geven. Zo kan het dus ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een blog via Blogger. Daar heb je de mogelijkheid een (klein) stukje van je blog ter beschikking te stellen voor pop-up reclame. Na een 3-tal maanden bracht me dat, (jawel !), de volle 3€ op. Echt lucratief is het dus niet. Nu ja, ik was nog wat jonger (in blogjaren) en wou het eens proberen. En ik heb, naar alle waarschijnlijkheid, als 'verse' blogger wel wat deontologische kwakkels begaan... Maar bon, ik volg volledig in je mening op vlak van eerlijkheid en integriteit. Niemand wordt graag bij de neus genomen, dus ben ik dat ook zelf helemaal niet van plan. Maar ik heb gemakkelijk praten natuurlijk: Recensies, dat vroegen ze me nog nooit. Freebies, kreeg ik nog nooit...
    Tot slot nog even dit: ik volg je blog af en toe en ik moet zeggen, iemand die blogt over zelf gekweekte patatten in zakken, heerlijk-eenvoudige-maar-o-zo-kunstzinnige foto's post en de tijd neemt om eens uit te leggen hoe een staking precies in elkaar zit, daarvan weet je gewoon dat die als blogger 'puur' is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oeioeioei ! 3 euro en daarvoor moet je je blog ' bevuilen ' met reclame :)))) ! Da's echt de moiete niet hé :)
      Wat een mooi compliment trouwens ! ik ben daar erg blij mee !

      Verwijderen
  9. Helemaal mee eens dat wanneer iets gesponsord wordt (op welke manier dan ook), dit dan ook eerlijk vermeld moet worden. Aan de andere kant vraag ik mij af vanaf wanneer iets als reclame bestempeld kan worden?
    Ik heb een bloedhekel aan die google-ads op blogs (of te wel in de zijkolom, of te wel tussen berichten door). Dit is uiteraard reclame pur sang, maar wel niet misleidend naar je lezers toe.
    Gesponserde berichtjes, waarbij mensen iets werden toegestuurd en daar dan eerlijk hun gedacht over zeggen, daar heb ik tot nu toe niet echt een probleem mee. Het kernwoord is hier uiteraard 'eerlijk'. Iets ophemelen alleen omdat je het kreeg vind ik misleidend, maar als je iets kreeg om daar een eerlijke bevinding over te schrijven, dat is toch wel meer "informatief" dan echt reclame. Akkoord, het product in kwestie komt in de schijnwerper te staan, en sommigen zeggen wel "beter slechte reclame dan geen", maar iemand die een slechte recensie las zal toch wel 2 keer langer nadenken, niet? Daarentegen, betaald worden om iets op te hemelen, dat druist toch tegen alle integriteit in.
    Mjah, naar mijn mening hangt het dus af van het vertrouwen dat je in een bepaalde blog hebt, en inderdaad wordt dit heel moeilijk oordelen in deze anonieme online wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou zelf niet van het concept ' reclame ' . Voor mij is dat het bewust en niet altijd even waarheidsgetrouw ophemelen van een produkt met als doel er meer van te verkopen. Ik geloof reclame gewoon niet.
      Maar ik geloof ( en zie ) wel dat er bloggers zijn die daar integer mee omspringen. En dan vind ik dat geen probleem, al zal ik het zelf niet doen. Het kan voor mij wel alleen maar integer zijn als je als blogger ook vermeld dat het een gesponsorde bijdrage is. Als iemand een blogpost schrijft en daarin een produkt reviewt maar er niet bijzegt dat dat een gesponsord artikel is en de indruk wekt dat dat een spontaan geschreven artikel is - dan mag de inhoud nog zo eerlijk zijn - dat vind ik liegen . Ik merk ook bij mezelf dat ik biogs die ik daar op betrap niet meer vertrouw. Voor mij staat of valt het dus allemaal bij het feit of je het eerlijk vermeldt of niet. En dat blijkt - in Nederland toch - zelfs gewoon verolicht te zijn.

      Verwijderen
  10. Ik werk sinds enkele maanden voor een PR bureau en mijn ogen zijn helemaal open gegaan. Niet normaal hoe bloggers zoveel gratis producten naar hun hoofd gegooid krijgen. Het is iets wat wel werkt voor bepaalde sectoren, maar persoonlijk zou ik het zelf niet doen. Wat ik vooral jammer vind, is dat het lijkt alsof sommigen alleen maar beginnen met bloggen omdat ze gratis producten willen... Zo werkt het dus niet en dat begrijp ik ook écht niet. Ik ben met mijn blog begonnen omdat ik graag mijn verhalen met de wereld wil delen, niet omdat ik gratis nagellakjes wil binnenrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas steekt de wereld zo in elkaar. En op de andere social media is het niet anders gesteld. Ga maar eens Facebook en Instagram kritisch bekijken.
      Een troost: al die PR-bureaus richten zich maar op een select groepje bloggers en Facebookers. Laten we zeggen dat 10-20% wordt benaderd. De andere 80% moeten echt hun eigen spullen duur kopen en worden nooit benaderd met al die aanbiedingen. Ook zit er onder de benaderde bloggers en Facebookers een grote groep die niet ingaan op deze aanbiedingen. Zij blijven graag onafhankelijk.
      Voor bedrijven waar jij het over hebt is het goedkoper om een groep actieve bloggers en Faceebookers zo te sponsoren dan om zelf echte goede blogs en facebookaccounts succesvol bij te houden over alle onderwerpen die er voor het bedrijf te doen.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat dat ook zo massaal gebeurt vanuit PR-bureau's en bedrijven omdat dat natuurlijk voor hen een spotgoedkope manier is om reclame te maken. Bloggers denken dat ze er een goede zaak mee doen, maar in vergelijking met de uitgaven voor reclame en advertenties van zo'n bedrijven is dat een maar zandkorreltje ...

      Verwijderen
  11. Openheid en duidelijk en eerlijkheid staan voorop.
    Je hebt minimaal drie soorten blogs:
    1. mensen die graag bloggen over wat zij doen, weten, belangrijk vinden omdat ze het leuk vinden dat met anderen te delen. Misschien hoor jij tot die groep. Als deze mensen 'reclame' maken, dan doen zij dat belangenloos en uitsluitend omdat zij zelf ergens enthousiast over zijn. Zij hebben hierover vooraf geen overleg met de betreffende persoon of organisatie.

    2. Bloggers die hetzelfde doen als 1, maar daar graag wat in goederen of geld mee verdienen. Zij staan open voor sponsoring en willen betaald reclame maken. Dit komt in vele vormen voor. En ht kan gaan om commerciële bedrijven of om goede doelenorganisaties waarvoor zij reclame maken.
    Sommige bloggers maken voor de berichten op hun blog kosten, waar ze zo enige dekking voor hopen te vinden.

    3.Veel blogs zijn gekoppeld aan een onderneming, bedrijf op zzp-er. (Ook die van de juriste die jij aanhaalt in jouw blog (kijk mar naar dit bericht: http://www.charlotteslaw.nl/2015/02/boekpresentatie-wetboek-voor-bloggers/?pk_campaign=feed&pk_kwd=boekpresentatie-wetboek-voor-bloggers). Zij delen hun kennis en kunden vrij op hun blog en geven in de berichten veel tips en andere dingen gratis weg. Zij hopen daarmee voor hun bedrijf iets te bereiken. Zij geven belangenloos tips en adviezen, maar wel degelijk met een commerciëel doel.
    Bijv. bekendheid als expert of de wens bij lezers om hier meer te horen en te leren over hetgeen zij vinden op het blog. Vaak melden zich dan aan voor betaalde workshops, cursussen of kopen boeken en andere spullen van de blogger.

    Ik accepteer dat er blogs zijn met verschillende doelen. Wat wel belangrijk is dat duidelijk is wat voor blog het is: zit er een betaling, een compensatie of sponsoring in enige vorm achter of niet.

    Dus graag openheid, eerlijkheid en duidelijkheid op ieder blog.
    Zelf deel ik graag heel veel dingen op mijn blog met veel mensen. De gifts op mijn blog betaal ik zo goed als alleml uit eigen zak.
    Helaas vragen een lege portemonnee en eeen gemis van een baan soms om andere keuzes. Ook dan: wees open, eerlijk en duidelijk over betaling, sponsoring en dergelijke. Dan weet iedereen wat hij/zij aan jou en jouw blog heeft.

    Charlotte wijst in haar van haar berichten ook op eigendomsrechten waar veel creatieve bloggers zich niet aan houden: bijv. het gratis aanbieden van haak- of breipatronen van anderen zonder toestemming of vermelding; het gratis op hun blog of facebook weggeven van haak- of breikooppatronen van anderen. Ik denk dat helaas veel bloggers en facebookers weinig weten van alle regels waar onder ander Charlotte over schrijft, zich niet verdiepen in de effecten van hun berichten en hun weggeefacties.

    Goed om hier als bloggers en facebookers allemaal over na te denken. Dus prma dat jij hier aandacht voor vraagt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dankjewel voor het noemen van mijn blog! Goed te horen dat je het zo interessant vindt.
    Om even antwoord te geven op je vraag: De Reclamecode Social Media is typisch Nederlands, maar de regels rondom reclame uit de wet, komen uit een Europese Richtlijn en zullen in België dus grotendeels hetzelfde zijn. Let erop dat het wel een beetje af kan wijken, dus 1 op 1 overnemen is niet verstandig. Jammer dat er geen Belgische juristen zijn die wat actiever bloggen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hé ! Dank je wel voor je reactie en de verduidelijking Charlotte !

      Verwijderen
  13. Oh kijk... wat een interessant schrijfsel, écht stof tot nadenken en om opnieuw te lezen. Vorig weekend zei iemand me nog "maar veel stof zul jij zelf toch niet meer kopen". Euh. Toch wel. Altijd eigenlijk. Mijn hele blogcarrière leverde me 1 boek op, en wat ik daarover schreef werd daar niet door gekleurd... ik testte heel wat dingen eruit en schreef vanuit dat enthousiasme. Maar misschien moet ik daar inderdaad eens een kopje of zoiets bij schrijven. Dank je wel voor de grijze-cellen-gymnastiek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat een plezante reactie ! merci !
      En idd : als je dat net als ik niet doet is het tegenwoordig niet meer zo makkelijk om te bloggen over iets waar je enthousiast over bent omdat de meetse lezers ondertussen ervan utigaan dat het gesponsord is. ik schrijf het er bij, ik hoop dat vele anderen gaan volgen !

      Verwijderen
    2. Ik volg je :). En ik ga er in de toekomst zeker wat mee doen, ook wat rond schrijven - haha, en doorverwijzen naar jou want je deed het gewoon supergoed - want ik leerde héél wat bij wat ik niet wist. Want bloggen is voor mij een hobby, vooral om mijn maaksels te tonen. Bij het wettelijke gedeelte moest ik even slikken, had ik niet eens bij stilgestaan. Ik vermoed dat ik daar niet de enige in ben!

      Verwijderen
  14. Mooie uitleg en chapeau dat je er zo rond voor uit komt! Zelf heb ik ook geen reclame op mijn blog en dat wil ik ook zo houden. Bedankt voor de tip ivm de rechten in blogland.
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en jij erg bedankt voor je reactie want dat doet deugd ;) !

      Verwijderen
  15. ik ben het helemaal met je eens en bedankt om eens alles op een rijtje te zetten. Ik heb zelf al een hele tijd niet meer geblogd, omdat ik niet altijd goed weet wat hoort of niet en authentiek wil blijven. Ik stoor me aan het commerciele aspect en de eenheidsworst bij sommige bloggers, maar dat heb ik zeker niet bij jou! bedankt

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com