donderdag 26 oktober 2017

tips van mijn opticien: hoe onderhoud je een bril?


Mijn dagelijkse bril was dringend aan vervanging toe: mijn wereld was tegenwoordig namelijk  voortdurend in een lichte mist gehuld. 
Bovendien was mijn leesbril niet sterk genoeg meer.
Dus bezocht ik een opticien en kocht ik  2 nieuwe brillen. 
Het was een goeie opticien, dus kreeg ik er een hele hoop tips bij.


Mijn bril was natuurlijk niet voor niks zo nevelig geworden. Ik had eigenlijk nooit een goede uitleg gekregen over hoe ik met brillen moest omgaan en bovendien ben ik ook wat nonchalant met spullen. Daarom stond de bovenlaag van mijn bril vol krassen.


Om het zelf niet te vergeten en omdat er misschien wel meer mensen zijn die niet zo goed weten hoe je een bril moet verzorgen, zet ik eventjes op een rijtje hoe het volgens mijn opticien moet:

poetsprodukt:

  • Gebruik zeker geen aceton, alcohol of van die natte brilkuisdoekjes: vééél te agressief voor de toplaag van je glazen.
  • Gebruik wel een sopje van afwasmiddel. Doe wat afwasmiddel op je vingertoppen, doe daar wat lauw water bij en laat schuimen, en poets vervolgens je bril met je vingers. Spoel af met koud tot lauw water: als je vingertoppen niet meer vlot over de glazen glijden is al het sop weg. 
  • Gebruik het afwasprodukt zoals ik hierboven beschreef: druppel het niet rechtstreeks op de glazen want dan wordt het moeilijk om het er allemaal weer af te krijgen en krijg je zeepophoping aan de randen.
  • Gebruik ook geen heet water om de bril te reinigen.

afdrogen:

  • Wrijf droog met een katoenen doekje. Dat mag ook een keukenhanddoek zijn. Maar gebruik dan wel een keukenhanddoek die alleen daarvoor dient om te vermijden dat er stukjes inzitten die krassen kunnen maken op je bril.
  • Vermijd het gebruik van je mouwen of sjaal of zo... Daar zitten soms stukjes in - zandkorreltjes bijvoorbeeld - die krassen kunnen geven. Daar is geen enkel glas tegen bestand.  
routine:
  • Maak er een gewoonte van om je bril elke avond te reinigen zodat eventueel vuil geen kans krijgt om in te werken op de brilglazen (te vergelijken met een duivenkakje op een auto Dat moet er ook snel af om te vermijden dat de lak beschadigd geraakt.)
  • Door dit elke avond te doen vermijd je vuilophoping. Vooral aan de rand van de glazen kan je dat krijgen als je niet vaak genoeg je glazen reinigt.
  • En zo hebben de glazen de tijd om rustig op te drogen 's nachts.

wegleggen:

  • Leg de bril nooit neer met de glazen naar beneden.
  • Behalve in de brillendoos: doe dat dan juist wel en leg hem dan met de glazen naar beneden op het brillenpoetsdoekje .

En? Iets bijgeleerd? 
En hebben jullie nog tips?

9 opmerkingen:

  1. Handige tips! Ook nooit schoon of droog maken met keukenrol, want daar zitten grove papiervezels in die krassen kunnen geven. Altijd met een katoene doek doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik spoel altijd na met nogal warm water, niet goed dus. En ik spuit het afwasmiddel op e glazen, ook niet goed dus.... wat een handige tips, veel dank.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja!Deed ik ook allebei! Nu weet ik dus dat dat niet goed is voor je glazen :)

      Verwijderen
  3. Mooi dat je daarover schrijft er zijn veel brildragers die het niet weten. Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niets bijgeleerd, maar wel weer even opgefrist hoe het ook al weer moet. En ook ik heb net 2 nieuwe brillen, dus dank voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nutttige tips. Sinds dat ik Specsavers glazen heb lijkt het alsof deze vuil aantrekken :-( Dus schoonmaken moet ik maar al te vaak.
    Geen afwasmiddel meer rechtstreeks op de glazen (oops).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goede tips! Ik zie plots weer zo veel beter door mijn brilglazen, na een juiste poetsbeurt :-) Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eigenlijk wist ik het natuurlijk wel. Hoewel dat brillendoekjes ook te agressief zouden zijn dat wist ik dan weer niet. Misschien moet ik er inderdaad maar eens een routine van maken. Elke dag met een druppel afwasmiddel... Op naar een helder bestaan :) Bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com